Про що ця стаття?
Спрогнозувати, яким буде майбутнє, складно, але реально. Ринок праці сьогодні докорінно змінюється завдяки технологіям. Та не варто бити на сполох: класичні професії не відмирають, а радше трансформуються.
Як змінюється освіта та робота?
Постійний попит на технічних спеціалістів призвів до того, що в освіті набуває популярності концепція STEM-наук. Вони охоплюють природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics). Додайте до цього мистецьку складову (Art), гуманітарні науки та нові медіа й отримаєте ще одну модну концепцію — STEAM.
Зміни поширюються і на роботу. Роботодавці в усьому світу все більше цінують поєднання «мʼяких» та «жорстких» навичок (soft та hard skills). Перші — це соціальні навички: вміння працювати в команді, комунікабельність, креативність, пунктуальність. Другі — вузькі професійні вміння: водіння автомобіля, знання математики або іноземних мов, володіння спеціальними програмами тощо.
Національне агентство кваліфікацій вирішило з’ясувати, які професії будуть актуальними в Україні вже в найближчому майбутньому. Вони провели дослідження, аби дізнатися, як саме зміниться ринок праці в Україні до 2030 року. Виявилося, що на популярність професій у майбутньому впливає буквально все — штучний інтелект, автоматизація, проблеми екології, доповнена реальність і, звичайно ж, пандемія та нові штами вірусу.
Усього в їхньому списку є 30 спеціальностей, які будуть актуальні в найближчі 5-10 років. Деякі з них звучать доволі футуристично, інші вже є нашою буденною реальністю.
Які професії будуть актуальними у найближчі 10 років
Програмування та розробка
-
Розробник програмного забезпечення
Ця професія актуальна сьогодні й залишиться такою ж у найближчі роки. Розробники ПЗ аналізують, здійснюють технічне обслуговування, пишуть коди та рухають уперед усі відомі нам процеси. Кількість цифрових бізнесів та сервісів дедалі зростає, а отже будуть потрібні ті, хто має розробляти та вдосконалювати ці продукти.
-
Фахівець із цифрового маркетингу
Раніше це була просто професія фахівця з маркетингу — людини, яка розуміється на визначенні й задоволені людських і суспільних потреб. Зі впливом інтернету ця професія перейшла в онлайн і тепер успішно розвивається в мережі. Тим паче, що інструментів для продажу товарів стає дедалі більше.
-
Аналітик Big Data
Терміном Big Data описують великі обсяги інформації, яку бізнес отримає про своїх клієнтів завдяки цифровим технологіям. Простий приклад: Big Data онлан-кінотеатру може показати, в який час доби користувачі зазвичай дивляться фільми та скільки годин поспіль. Фахівець, який аналізує дані, буде неабияк потрібен у сучасному світі. Саме такі люди зможуть показати компаніям, що саме впливає на їхній бізнес і як можна вдосконалити ті чи інші процеси.
-
Розробник смарт-пристроїв
Розумні окуляри, годинники, домашні прилади — це все технології недалекого майбутнього. Отже потрібен хтось, хто допоможе цим речам з’явитися і працювати. До того ж, саме розумним персональним пристроям пророкують наступну революцію у медицині.
-
Веб-розробник
Одна з найпопулярніших спеціальностей сьогодення залишиться такою ж і в найближчі 10 років. Проєктувати сайти та керувати ними, використовуючи різні мови програмування — це все в їхній компетенції.
-
Фахівець із кібербезпеки
Кібербезпека — один із ключових викликів майбутнього. За останні роки ми побачили вплив кібербезпеки навіть на життя в Україні. Наприклад, у 2016 році хакери атакували українську електростанцію. Коли всі дані переходять в онлайн, потрібні люди, які зможуть їх захистити й відбити наміри зловмисників у мережі.
-
Аналітик квантового машинного навчання
Дедалі більше сервісів спрощують повсякденну рутину — від редактури текстів до керування транспортом — завдяки алгоритмам і машинному навчанню. На аналітикові лежить відповідальність за дослідження та розробку рішень, які зроблять системні алгоритми швидшими й продуктивнішими. Одна з найважливіших професій майбутнього, враховуючи наступний прогнозований технологічний стрибок.
Освіта та самовдосконалення
-
Онлайн-учитель
Досвід пандемії та внутрішньо переміщених осіб показав, наскільки ця професія може бути потрібною. Тим паче, коли ринок онлайн-уроків, курсів і тренінгів розширюється з кожним днем. Інтернет залучає все більше учнів і дозволяє робити уроки цікавішими та інтерактивнішими.
-
Коуч-тренер
Вони популярні сьогодні й будуть популярні в найближчі роки. Коуч-тренери допомагають своїм клієнтам розвиватися і ставати кращими у різних сферах. Цей сегмент ринку праці активно сегментується, сьогодні вже існують коучі, що відповідають за конкретний напрямок діяльності: креативність, керування власним часом, управління фінансами тощо.
-
Фітнес-тренер
Сьогодні модно бути здоровим і підтримувати фізичну активність. Такий тренд протримається ще не один рік — особливо враховуючи зростання кількості «сидячих» професій, — тому фітнес-тренери точно не залишаться без роботи.
-
Імідж-консультант
Людям завжди буде важливо мати гарний вигляд. Але мова не лише про зовнішність, але і про створення певного публічного образу. Тому у майбутньому їм знадобиться людина, яка з цим допоможе.
-
Психотерапевт
Психотерапевти завжди будуть потрібні людям. Особливо, коли в сучасному світі стає все більше приводів для стресів. І дуже малоймовірно, що коли-небудь людського психотерапевта здатна буде замінити якась розумна машина — принаймні найближчим часом. Хоча такі експерименти вже існують.
Дизайн та створення контенту
-
Розробник інтернет-контенту
Такі професіонали вже популярні сьогодні й точно не втратять актуальності у найближчі роки. Вони знають, як знайти аудиторію в інстаграмі, фейсбуку, тік-току чи твітері — і як правильно з нею комунікувати.
-
UX-дизайнер
Вони створюють дизайн, спираючись на досвід користувача. Задача цих людей — зробити так, аби людям було комфортно користуватися сервісами, а всі функції веб-сторінок відповідали потребам клієнтів.
-
3D-архітектор та інженер
Ця людина має поєднувати у собі навички інженера, архітектора та урбаніста. Її головна місія — проєктувати простори у форматі ЗD, аби можна було отримати реалістичніший вигляд нових проєктів.
-
Аналітик соціальних мереж
Чим більше нових соціальних мереж — тим більше потенційних фахівців на ринку. Аналітики мають не тільки проводити експертизу контенту, а й на основі своїх досліджень уміти створювати нові та ефективні стратегії розвитку.
Маркетинг та продажі
-
Менеджер спільноти
Ця людина також працює з клієнтами, хоча посада звучить доволі інноваційно для українського ринку праці. У світі подібні фахівці спілкуються з людьми та спільнотами довкола компанії, збираючи їхні думки та відгуки, допомагаючи бізнесу ставати кращим і ближчим до своїх клієнтів.
-
Фінансовий менеджер
Навіть сьогодні, коли комп’ютери можуть обчислювати значно краще за людей, такий фахівець приймає рішення, що саме потрібно зробити з грошима, аби отримати від цього найбільше користі. Фінансовий менеджер — іще одна посада, яка незмінно залишається актуальною протягом вже багатьох років.
-
Професіонал у роботі з клієнтами
Бізнесу завжди потрібні люди, які допомагатимуть клієнтам отримувати необхідні товари та послуги. Тим паче, коли все більше процесів переходить в онлайн і потрібна людина, яка зробить все, аби клієнт залишився задоволеним послугами в мережі.
-
Внутрішній торговий представник
Сьогодні компанії все більше аналізують своїх клієнтів і визначають, хто з них дійсно готовий скористатися їхніми послугами. Коли клієнта буде знайдено, до нього напряму звертатиметься внутрішній торговий представник і переконуватиме людину зробити потрібний бізнесу вибір.
-
Фахівець з електронної комерції
Онлайн-магазини вже сьогодні конкурують між собою в мережі і з кожним роком їхня боротьба тільки посилюється. Саме тому в найближчі десять років так потрібен буде фахівець з електронної комерції, який допоможе одним компаніям стати кращими за інші та сповна використати всі нові інструменти онлайн-продажів.
-
Менеджер з інновацій
Завдання цього менеджера — відслідковувати інновації і впроваджувати їх у бізнес, аби компанія працювала краще і могла залишатися на крок попереду конкурентів.
-
Фахівець із підвищення кваліфікації персоналу
Така людина вміє бачити сильні та слабкі сторони людей і допомагати їм розвиватися та ставати справжніми професіоналами своєї справи.
-
Менеджер платного трафіку
Тісно працює з Google Ads і Facebook Ads. Його робота — залучити потенційних клієнтів через правильний таргетинг реклами. Без такого експерта компанії можуть зазнати чималих збитків і програти конкуренцію, яка лише загострюється в інтернет-маркетингу.
Екологія
-
Інженер-еколог
Проблема екології сьогодні актуальна як ніколи, над її розв’язанням науковці працюватимуть не один рік, а тому професія ще довго буде потрібна в майбутньому.
-
Менеджер з утилізації відходів
Ще одна надактуальна проблема сьогодення — переробка та утилізація сміття. Тому компаніям знадобиться людина, яка знайде правильне рішення, що саме потрібно робити з відходами.
-
Професіонал із відновлюваної та альтернативної енергетики
Знову-таки, питання турботи про довкілля дається взнаки. Екологічні проблеми — це ціла низка проблем. Енергетика — одна з них. Природні ресурси вичерпуються з кожним роком, а тому так необхідна буде людина, яка знайде альтернативні джерела енергетики.
Медицина та догляд
-
Інженер лікарні
Нові методи лікування, операції, нові медичні прилади — усе це майбутнє медицини. Саме тому лікарням потрібні будуть інженери, які зможуть збирати й застосовувати всі необхідні технології.
-
Персональний онлайн-доглядач
Це фахівці, які допомагатимуть літнім людям через мережу. Вони слухатимуть людей старшого віку і говоритимуть з ними в онлайн-режимі. Це вже не традиційні доглядачі, які лікують, годують і допомагають літнім людям. Вони вирішують іншу проблему — брак спілкування.
-
Інженер-генетик
Ця професія існує вже сьогодні, і її головне завдання — працювати на випередження. Така людина збирає й аналізує всі спадкові патології. Це допомагає виявляти хвороби людей ще до того, як з’являються перші клінічні симптоми.